zaterdag 20 oktober 2007

eten als beloning

Als ik thuis kom, bedenk ik me wat ik ga koken. Het moet niet te lang duren, want het is al laat en we hebben honger. Het moet niet te vet zijn want daar wordt je dik van. Er moeten voldoende voedingsstoffen in zitten want ik heb opgroeiende kinderen. Het moet niet te duur zijn, tenzij we gasten hebben, want ik moet opletten met wat ik uit geef. Dat zijn zo'n beetje mijn eerste eisen. Terwijl ik, een half uur later in een pan met een vage substantie sta te roeren bedenk ik me dat ik helemaal niet geeist heb dat het eten lekker moet zijn. Want als ik voor lekker kies dan kies ik voor pizza's, friet, chocoladetoetjes en vette sausen en die mogen niet. Van mezelf mag ik dat niet. Hoe kom ik aan dit soort nooit benoemde eisen?

Ergens heeft iemand zo'n ideaalbeeld bedacht van de vrouw; slank, zorgzaam, altijd vol verantwoordelijkheidsgevoel en heb ik gadacht dat ik daar ook iets mee moest. Ik begin, een beetje pissig harder in de vage substantie te roeren. Daarom eet ik dadelijk die troep in plaats van een goede biefstuk. Wel potdomme! Iets, een soort aangeleerd wijzend vingertje, zorgt ervoor dat ik mijzelf leuke dingen ontzeg.


Al eerder heb ik het over het gesjees gehad wat ik zie in gezinnen. Ergens is er nog zo'n zelfde ideaalbeeld; de vrouw die part-time werkt. Full time werken mag niet, totaal niet werken mag ook niet. Aan welke beelden moet ik eigenlijk allemaal voldoen?

De meeste vrouwen die ik ken voldoen wel aan het 'praktische beeld'; ze werken part-time... maar zijn geen barbies. In hun vrije tijd, 's avonds voor de televisie of achter de computer, zoekend op marktplaats, snacken zij de beloning van die dag uit een heerlijke zak chocoladesnoepjes of cashewnoten. Een enkeling bakt appelflapjes voor zichzelf. Gisteren liep ik bij een vriendin van me binnen. "Weet je.."zegt ze "Als jij me zou fotograferen op de momenten dat ik snack, dan zou ik dat pas echt heel erg vinden. Ik wil niet dat iemand dat weet."
Ik had haar niets gevraagd, maar schijnbaar had ze over het onderwerp nagedacht. "Dat snacken wil ik zelf nog niet eens echt onder ogen zien." Zegt ze er achteraan.

Ik vind, het feit dat je dat niet mag laten zien een totale ontkenning van wie of wat je bent, of het nu goed is of slecht..