dinsdag 11 oktober 2011

Fragmenten uit bijschriften gelezen op het Noorderlicht Fotofestival

Bouwen - en daarmee verstedelijking - is de manier waarop de mens erin is geslaagd om een inherent vijandige natuur onder controle te brengen en er een eigen plek te veroveren. Een flat of een huis is niet alleen een gebruiksobject, maar ook een totem, een vlag in de grond, een indicator van territorium. (...)
(Franky Verdickt)

Op een klein territorium als dat van BAHREIN heeft koortsachtige bouw een groot effect op de omgeving. De natuurlijke ruimte, zowel horizontaal als verticaal wordt drastisch ingekrompen. Herinneringen aan een geschiedenis vol individuen en gemeenschappen van verschillende etnische en culturele achtergronden zijn door de oprukkende moderniteit uitgewist. De nieuwe geschiedenis is - ondanks utopische beloften - niet voor en door het volk gemaakt, maar toegesneden op de behoeften van autoriteiten die weinig voeling hebben met de wensen van het volk. Ondertussen moet iedereen zich psychologisch aanpassen aan de dagelijkse visuele schok van de nieuwe geografie.
(Anas Al-Shaikh)

CHINESE SENTIMENT is zijn poging om weer in contact te treden met het authentieke China. Shen Wei benadert het land op een intieme, persoonlijke manier, door voorbij de politieke en economische aspecten te kijken. Hij maakt de serie tot een persoonlijke reis door de private en publieke ruimte van dit gigantische land.

The risk of an early spring:
This year, like every year, spring has sprung. But not when it was supposed to.
As the temperatures of the Earth and the oceans are rising, ecosystems go nuts.
(....)A decoupled world of dinner tables where families are not having dinner, beds where someone will not sleep, unwatched TV screens, passengerseats with no passengers, people without faces, welcoming airports, with no one to welcome you, plastic animals dying and flowers that don't need water, pictures shot in the '70s carying the date of the 8th of August 2003, advertising messages with no receivers.
wrong timings, missed encounters, unclear destinations; thats the early spring of the human species.
(tekst: Lorenzo de Rita, fotografie: Bertrand Fleuret)

De jongeren zijn zo een ziel die zich niet kan identificeren met het lichaam waar het in huist. Hoe navigeren zij door de wereld die de hunne is, maar toch niet?
(Dana Popa)

Ooit was dwe Bronx in New York Amerika's beruchtste Amerikaanse achterstandswijk - een decor van vervallen huurpanden, vervuilde straten, gangleden en rondhangende hiphoppers. det deco is beetje bij beetje aan het verdwijnen. Bewonders hebben letterlijk het zaad van de vooruitgang geplant. meer dan honderd volkstuinen gedijen nu op ongedachte locaties. Zo maakt de south Bronx deel uit van de voorhoede van de Urban Farming-beweging, die grote betekenis kan hebben voor het milieu en voor het sociale klimaat in stedelijk gebied.
(Nina Berman)

Een goede straatfotograaf moet over vele talenten beschikken: oog voor detail, licht en compositie, feiloze timing, een humanitaire kijk op de wereld, en een niet aflatende drang om onafgebroken foto's te willen nemen om maar geen moment te hoeven missen