dinsdag 20 maart 2007

Katendrecht 1

De poster is niet van mij. Het is "onderzoek" Sinds vorige week zijn we een nieuw studieblok gestart in de wijk katendrecht. Voor de filmliefhebbers onder ons; wie kent de Italiaanse film "Brutti Sporchi e Cattivi " ofwel Vuil, Lelijk en Gemeen? De film is gemaakt in 1976 door Ettore Scolo? Wie kan zich die speeltuin daar herinneren?



Voor degenen die het niet gezien hebben, de Italianen in de film wonen in een krottenwijk.

's Morgens brengen ze hun kinderen naar een omheinde speelplaats. De omheining is gemaakt van aan elkaar geregen bedspiralen. Weer of geen weer, de kinderen werden elke ochtend, als kippen in een kippenhok, tussen de bedspiralen, zonder toezicht, achtergelaten en 's avonds laat weer opgehaald. Dat is nog eens kinderopvang! Er zitten nog meer van die, te, erge scenes in die film. Met "te" bedoel ik zo erg dat je eigenlijk alleen nog maar heel hard kunt lachen, zo erg.

In Katendrecht hebben ze ook een speeltuin. Hij is alleen gloedjenieuw. Met een enorm hek er om heen. (Entree 0,45 Eurocent.) Ik moest meteen aan die film denken. Als ik zo'n hek zie dan snap ik het niet meer. Overal in de wijk zag ik kinderen op straat spelen. De speeltuin was leeg.