woensdag 3 oktober 2007

Martin Parr of naar huis

Martin Parr heeft al heel wat gras weggemaaid als het gaat om etende mensen fotograferen. Of misschien voor mij ook wel niet. Wil ik fotograferen hoe vies en ranzig mensen, in het openbaar met hun eten om gaan? Of wil ik het hebben over wat ik mooie beelden vind?

Dit weekend kon ik, als ik het echt belangrijk had gevonden, naar Tilburg Culinair. Allemaal tentjes in de binnenstad van Tilburg, waar je kleine hapjes kunt eten en veel wijn kunt drinken. Zo lang als het bestaat kom ik er al, meestal om er zelf te eten en om er mensen tegen te komen. De meeste gasten komen uit de middenstand van Tilburg(en alles wat daar zo'n beetje omheen hangt; gemeenteraadsleden, horecaondernemers, kamer van koophandel-bobo's, etc.) Grote groepen 40- en 50 plussers die, chique gekleed, veel wijn, hun best doen om het netwerk te vergroten. Het heeft, ook door al die mannen in pak en die dikke buiken, iets maffia-achtigs. Eigenlijk weet ik al wat ik daar aan ga treffen. En ik weet ook al, tenminste dat denk ik, wat voor een soort foto's ik kan maken. Afkeurende foto's waarschijnlijk.
Want ik voel me er eigenlijk toch niet echt bij thuis. Eigenlijk wil ik ook geen afkeurende foto's maken.

In plaats van Tilburg Culinair ga ik naar een de verjaardag van een schoon-familielid. We mogen allemaal blijven eten. Er is heerlijk gekookt, we eten niet aan tafel.


Zondag ga ik ook naar een feestje, mensen die ik een half jaar geleden heb leren kennen. Er is weer heerlijk gekookt. We eten niet van tafel.